Öltöny, kiskosztüm – azaz mikor adható adómentesen a munkaruha dolgozóinknak?

Bizonyára már nagyon sok cég vezetője fontolóra vette, hogy dolgozóinak munkaruhaként öltönyt, kosztümöt vásárol. Ezzel úgymond két legyet üt egy csapásra, egyrészt elegáns megjelenést biztosít az ügyfelekkel, partnerekkel történő tárgyalásokon, másrészt növelheti a dolgozók elégedettségét ezzel a juttatással.
Mielőtt bárki az üzletbe sietne, hogy kiválassza a ruhákat, érdemes elgondolkodni, vajon mindez lehetséges-e adómentesen? Sajnos rossz hírünk van. Nem ússzuk meg az adófizetést ezzel kapcsolatban, még akkor sem, ha ráhímezzük a cég logóját.
Nézzük meg, milyen szabályoknak kell megfelelni ahhoz, hogy egy munkaruha adómentes legyen.

A vállalkozás által a dolgozóknak biztosított munkaruha akkor minősül adómentesnek, ha megfelel a személyi jövedelemadóról szóló törvény 1. számú mellékeltében foglaltaknak.
Ennek alapján adómentes munkaruhának tekinthető többek között:
Az egyenruha, formaruha, védőruha, munkaruha, ha az jogszabályban előírt módon és feltételekkel kerül kiadásra.
Amennyiben az öltözet célja a munkavállaló egészségének védelme, a saját ruházatának megóvása és azt a feladata ellátása közben viseli, szintén adómentesnek minősül. Természetesen a körülményeknek utalni kell arra, hogy a munkaruházat nélkül a munkavállaló egészsége veszélyeztetett és ruházata szennyeződhet, elhasználódhat.
Nyilvánvalóan az olyan öltözet is adómentes munkaruházat lesz, amely az adott munkaköri feladat ellátásán kívül utcai és egyéb viseletre nem alkalmas, kifejezetten jelmezszerű és megkülönbözteti az adott munkakört. Ilyen lehet például a pincérek, portások ruházata, valamint ide tartoznak egy színházi előadás kosztümjei is.
Az egyenruha, a formaruha és védőruha az előzőeken kívül szintén munkaruházat. Ez alatt többek között a közlekedés, posta, távközlés területén dolgozók ruháit értjük.

Másik sarkalatos kérdéskör a munkaruházat tekintetében a beszerzéshez kapcsolódó elszámolási kritériumok ismerete.
Ha megfelelünk az előzőekben rögzített feltételeknek, a munkaruházatot készletre kell venni. Amennyiben azok kiadása megtörténik a dolgozók részére, anyagköltségként kell elszámolni.
Érdemes az adott munkaruhákhoz kapcsolódóan kihordási időt megállapítani, ami azt jelenti, hogy a kihordási idő végén a ruhák cserélődnek. Ha egy munkavállalónak a kihordási időn belül megszűnik a munkaviszonya és a hordott ruhákat tőle nem követelik, ezzel összefüggésben adófizetési kötelezettség nem merül fel. Abban az esetben viszont, ha munkaszerződés, belső szabályzat, kollektív szerződés alapján az tőle követelhető lenne, vagy meg kellene térítenie annak arányos részét és az nem történik meg, az munkaviszonyból származó jövedelemként adókötelessé válik.

Tehát amennyiben a vállalkozás arculatához igazodva kívánunk egységes öltözéket biztosítani dolgozóinknak, nem reménytelen, hogy adómentesen tegyük meg mindezt. A jogszabály részleteire azonban figyelnünk kell.

Szóljon hozzá a bejegyzéshez!

Megjelenítve 2 hozzászólás

Vissza az oldal tetejére