Olcsóbb lett a céges autó – de milyen a jó útnyilvántartás?

Könyvelés, Bérszámfejtés, HR AdminisztrációA 2013-ban életbe lépett áfa törvény módosításai lazítanak a személygépkocsival kapcsolatos áfa levonási tilalmakon, és a gépkocsi javítási szolgáltatások áfájának 50%-át levonásba helyezhetjük áfa bevallásunkban. Ez nyilván már minden céges autóval rendelkező vállalkozásnál lerágott csont. Túl vagyunk már azon is, hogy azon aggódjunk, vajon vizsgálni kell-e, hogy az adott céges autót a vállalkozás milyen mértékben használja céges – áfa-levonásra jogosító tevékenységhez, illetve milyen mértékben használja magán célokra. Erre ugyanis az adóhatóság már kiadott egy iránymutatást, miszerint ha az autót áfa-levonásra jogosító tevékenységünkhöz használjuk, az már elegendő ahhoz, hogy az 50%-os áfa-levonási joggal éljünk, tehát a magánhasználat mértékét már nem kell vizsgálnunk.

Továbbra is útnyilvántartást kell azonban vezetnünk, ha az autót béreljük. Ekkor ugyanis szét kell szednünk az üzleti és magánhasználatot, és a bérleti díj áfáját csak abban az arányban igényelhetjük vissza, amilyen arányban üzleti célra használtuk az autót. Nézzük, mik az útnyilvántartás minimális tartalmi elemei:

  • a gépkocsi adatai
  • a gépkocsi indulási helyének megjelölése
  • a gépkocsi érkezési helyének megjelölése
  • az utazás dátuma
  • a gépkocsi kilométeróra állása
  • a megtett távolság km-ben kifejezve
  • az utazás célja
  • a felkeresett ügyfél neve
  • valamint a vállalkozás képviselőjének és a gépkocsi vezetőjének az aláírása.

A fenti adattartalom elegendő ahhoz, hogy a céges és a magánhasználat arányát bizonyítsuk. Fontos azonban tudni, hogy az adóhivatal egy-egy konkrét esetben minden körülményt köteles vizsgálni. Épp ezért előfordulhat, hogy amit mi céges használatnak tartunk, azt az adóhatóság magánhasználatnak minősít. Ilyen eset például, ha egy üzletkötő a lakhelyéről indul az ügyfeleket felkeresni, nem pedig a cég irodájától. Ilyenkor hivatkozhatunk arra, hogy az üzletkötő lakhelye közelebb van az ügyfélhez, mint a cég székhelye, vagy esetleg a hatékony és gazdaságos munkavégzésnek a kocsi üzletkötő lakhelyén történő tárolása jobban megfelel.

A fentieket összegezve tény, hogy évről évre enyhülnek a szabályok a gépkocsival kapcsolatban, azonban érdemes a jövőben is odafigyelni az adminisztráció pontos elkészítésére.

Szóljon hozzá a bejegyzéshez!

Nincs hozzászólás

Vissza az oldal tetejére