Mégis lesz reklámadó?

Könyvelés, Bérszámfejtés, TanácsadásUtoljára körülbelül egy évvel ezelőtt tettük fel ezt a kérdést. A médiapiac akkor még fellélegezhetett, az új adónem bevezetésére végül nem került sor. Az elmúlt napokban azonban napvilágot látott a reklámadó újabb tervezete, amelynek elfogadása esetén a szektorban működő vállalkozások a tavalyi változathoz képest még kedvezőtlenebb helyzetbe kerülhetnek.

A benyújtott törvényjavaslat szerint adóköteles tevékenységnek a reklám közzététele minősül, történjen az médiaszolgáltatásban, szabadtéri reklámhordozón, járművön, ingatlanon, túlnyomórészt magyar nyelvű sajtótermékben vagy interneten. Ennek megfelelően az új adó várhatóan a kereskedelmi televíziókat és a jelentősebb médiahatóságokat érinti majd.

Az adó alapja várhatóan az adóévi nettó árbevétel lesz, mindamellett, hogy a saját célú reklám közzétételét is megadóztatná a javaslat. Ez utóbbi esetben a reklám közzétételével kapcsolatban felmerült közvetlen költség képezné az adó alapját.

Az adó mértékét illetően a tavaly benyújtott javaslathoz képest jelentősebb tehernövekedés figyelhető meg, mert bár maradnának a progresszív árbevétel határokhoz kötődő adókulcsok, annak legfelső mértéke 20 százalék helyett 40 százalék lenne.

Az adó mértéke a következőképp alakul a törvényjavaslat szerint:

  • az adóalap 0,5 milliárd forintot meg nem haladó része után 0 százalék,
  • az adóalap 0,5 milliárd forintot meghaladó, de 5 milliárd forintot meg nem haladó része után 1 százalék,
  • az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalék,
  • az adóalap 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forintot meg nem haladó része után 20 százalék,
  • az adóalap 15 milliárd forintot meghaladó, de 20 milliárd forintot meg nem haladó része után 30 százalék,
    • az adóalap 20 milliárd forintot meghaladó része után 40 százalék.

Annak elkerülésére, hogy az adóalanyok szétdarabolásával ne lehessen a reklámbevételt alacsonyabb sávba csoportosítani, a kapcsolt vállalkozásokra egy külön szabályt fogalmaz meg a javaslat. E szerint kapcsolt vállalkozásoknak minősülő adóalanyok esetén az adóalapot össze kell adni, majd a közös adóalap után kell az adót kiszámítani. A keletkezett adót olyan arányban kell felosztani az adóalanyok között, amilyen arányt a saját adóalapjuk képviselt az összes adóalapon belül.

A benyújtott törvényjavaslat szerint nemcsak az adót, adóelőleget, de adóelőleg-kiegészítést is kell fizetni. Amennyiben a javaslat elfogadásra kerül, az adó az érintett vállalkozásokat már 2014-ben is terheli, sőt a kapcsolódó adóelőleget az idei év augusztus 20-ig nem csupán be kell vallani, be is kell fizetni.

Miután a szakmai egyeztetések még nem zárultak le, az érintetteknek van némi reményük, hogy az új adó nem, vagy nem ebben a formában kerül bevezetésre.

Szóljon hozzá a bejegyzéshez!

Nincs hozzászólás

Vissza az oldal tetejére