Adómentes marketingakció aranyszabályai – Hogyan kerülhetjük el a „nyereményadót”?

Manapság egyre több vállalkozás próbálja különböző típusú nyereményjátékokkal felhívni magára a figyelmet, vásárlásra ösztönözni a fogyasztóit. Amellett, hogy az elsődleges cél a forgalom növelése, tudatában kell lennünk, hogy bizonyos nyeremények után a juttatót, de akár a nyereményben részesülőt is terhelheti személyi jövedelemadó fizetési kötelezettség. Nagyon fontos tehát, hogy ismerjük a kapcsolódó szabályozást. A továbbiakban azon nyereményjátékok részleteit mutatjuk be, amelyeket üzletpolitikai célból, az árbevétel növelése érdekében szervezünk. Ha figyelünk a részletekre, mindezt megtehetjük akár adómentesen is. A feltételek bemutatásával ehhez szeretnénk segítséget nyújtani.

Az Szja-törvény 1. számú mellékletének 8.14-es pontja fogalmazza meg az adómentesség feltételeit. Ezek alapján az adómentes nyereményjáték főbb paraméterei a következők:

  • Üzletpolitikai célt valósítson meg
  • Magánszemélyek között, széles körben, nyilvános kampány keretében legyen meghirdetve
  • Az adott nyereményjáték nem lehet vetélkedő, verseny, illetve a szerencsejátékok szervezéséről szóló törvény hatálya alá tartozó sorsolás
  • A juttatás lehet árengedmény, visszatérítés vagy áru, szolgáltatás vásárlásához kapcsolódó más kedvezmény, árura vagy szolgáltatásra váltható érték

Az üzletpolitikai cél külön a törvényben nincs nevesítve. Nyilvánvalóan többek között azt tekinthetjük üzletpolitikai célúnak, amely a vállalkozási tevékenység egyik fő célját, az árbevétel növekedését segíti elő. Ez megvalósulhat úgy is, hogy egy marketing akcióval az adott terméket, de akár magát a vállalkozást népszerűsíti a jövőbeni forgalom emelkedése reményében.
A nyereményjáték szervezőjének gondoskodni kell arról, hogy a játék széles körben meghirdetett legyen, nyilvános kampány keretében történjen.
Nyilvánosan meghirdetett például az az akció, amikor egy étterem bejáratánál hirdetik, hogy mindenki, aki 22 óra után ételt fogyaszt, fogyasztása összértékéből 25 % kedvezményre jogosult.

Természetesen egy országos szinten forgalmazó társaság esetében – amely például könyveket sorsol ki azok között, akik a termékeit megvásárolva az azokon látható kódot visszaküldik-,nem elegendő egy hasonló tájékoztatás. Ebben az esetben elvárható, hogy a társaság a média különböző csatornáin keresztül (televízió, internet, rádió, City Light, plakátok) tájékoztassa a célcsoportját az adott akcióról.

A törvényi előírás kizárja az adómentességből a vetélkedő, verseny során megszerzett nyereményt. Ez azt jelenti, hogy az olyan játék nyereménye, ahol a tudásnak, a képességnek nagy szerepe van, nem lehet adómentes juttatás, még akkor sem, ha az üzletpolitikai célú. Ennek következtében egy adott társaságot népszerűsítő futóverseny győztesének adott nyeremény sem lehet az.
Szintén nem tartozik ebbe a körbe a szerencsejátékok szervezéséről szóló törvény szerinti sorsolás. Ebbe a körbe tulajdonképpen az ajándéksorsolások tartoznak. Ajándéksorsolás az, ha egy megvásárolt termék mellé kapott kupont nevével, elérhetőségével kitöltve visszaküldi, sorsoláson vesz részt, amelyet közjegyző jelenlétében kell lefolytatni.
Figyelnünk kell a nyeremény kiválasztásakor is, nem adható készpénz, de lehet a nyeremény áru, szolgáltatás vagy ezek megvásárlására szolgáló utalvány, természetbeni engedmény. Ilyennek minősül például, ha egy DVD forgalmazó minden egyes, meghatározott című lemezéhez hozzácsomagol egy írószer készletet.
Árengedményt azonban csak az adhat, aki a szolgáltatást nyújtja, vagy akitől a vásárlás történik, harmadik fél nem.

Az előzőekben leírtak rávilágítanak arra, hogy az egyes nyereményjátékok megszervezése előtt minden részlet megtervezése kellő mérlegelést, körültekintést igényel. Nem mindegy ugyanis, hogy az adott promócióra szánt büdzsét terheli – e még adóteher vagy sem.

A szerencsejátékhoz és az ajándéksorsoláshoz kapcsolódó szabályokról egy másik bejegyzésünkben olvashat: Marketing akciók, avagy eladásösztönzési lehetőségek adózásának aranyszabályai.

Szóljon hozzá a bejegyzéshez!

Nincs hozzászólás

Vissza az oldal tetejére